Ruokakasvatus moniammatillisena yhteistyönä kouluissa, kodeissa ja järjestöissä 10.2.2021

Tervetuloa innostumaan ruokakasvatuksen toteuttamisesta moniammatillisena yhteistyönä kouluissa, kodeissa ja järjestöissä 10.2.2021. Webinaari tuo yhteen ajankohtaista kansallista ja kansainvälistä tutkimusta, tekee näkyväksi eri toimijoiden kokemuksia arkisesta ruokakasvatustyöstä ja pyrkii luomaan yhteistä visiota ruokakasvatuksellisen osaamisen moniammatillisesta kehittämisestä eri konteksteissa Suomessa. Ruokakoulusta tilaisuuden paneelissa on puhumassa järjestöjohtaja Marjaana Liukko.

Aika: Keskiviikko 10.2.2021 klo 8.15-12.00.
Paikka: Webinaari, toteutetaan etäyhteyksillä.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu mukaan 2.2.2021 mennessä tästä linkistä.
Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ennakkoon sekä webinaarin tallenne jälkikäteen.
Ohjelma: Webinaarin ohjelma puhujineen löytyy alta. Ohjelma toteutetaan suomeksi ja englanniksi käännöspalveluineen. Englanninkielinen ohjelma löytyy tästä.

Webinaarin kohderyhmänä ovat laajasti ruokakasvatuksesta poikkihallinnollisesti kiinnostuneet toimijat ja organisaatiot, kuten ruokakasvatuksen, ruokapalveluiden ja opetuspalveluiden asiantuntijat, kehittäjät, tutkijat, opettajat, opiskelijat,  päättäjät ja muut avainsidosryhmät. Webinaariin osallistuu myös kansainväliset ruokakasvatuksen ja kouluruokailun asiantuntijat.

Webinaarin järjestää Helsingin yliopisto ja ELO-säätiö/Kouluruokailuverkosto Finnish School Meal Network, yhteistyössä Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskuksen kanssa. Webinaari toteutetaan osana Suomen Akatemian rahoittamaa Kouluruokailu tukemassa ruokatajun rakentumista (RUOKATAJU, 2020-2022) – tutkimushanketta.

8:15 Tervetulosanat, johdatus
Bettina Lindfors, ELO-säätiö ja Kristiina Janhonen, Helsingin yliopisto

OSA 1. RUOKAKASVATUKSEN NYKYTILA SUOMESSA JA KANSAINVÄLISESTI

8.20 Avauspuheenvuoro, opetusministeri Jussi Saramo
Ruokakasvatus tasa-arvon ja moniammatillisen yhteistyön edistäjänä

8:30 Academic Comment, Professor Päivi Palojoki, University of Helsinki
Palojoki_shortpresentation_ENG

8.35 Definition of food education, research and best cases
Postdoctoral researcher, lecturer Sanna Talvia, University of Eastern Finland
Talvia_lyhytesittely_FIN

8.45 Why some school headteachers make food education central to their setting’s ethos and vision
Headteacher, PhD researcher Jason O’Rourke, Sheffield Hallam University, UK: Leadership of Food Education in Primary Schools
O’Rourke_shortpresentation_ENG

9.00 School meals – between good intentions and practical constraints
Docent Maria Waling and Docent Cecilia Olsson, University of Umeå
Waling_Olsson_shortpresentation_ENG

9.15 Q&A discussion with Sanna Talvia, Jason O’Rourke, Maria Waling and Cecilia Olsson, moderated by Bettina Lindfors, ELO-Foundation.

OSA 2. SUOMALAINEN RUOKAKASVATUS ERI KONTEKSTEISSA
9.30 SAPERE-menetelmä suomalaisen ruokakasvatuksen pioneerina
pääsihteeri Arja Lyytikäinen, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Ruokavirasto
9.45 Lasten ja nuorten ruokakasvatus läpi ruokajärjestelmän Suomessa, toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry
10.00 Maistuva koulu -malli alakoulun ruokakasvatuksen tukena
tutkijatohtori Tanja Tilles-Tirkkonen, Itä-Suomen yliopisto
10.10 Oppilaat ja koulu mukaan kestävän kouluruokailun kehittämiseen
tutkimusprofessori Minna Kaljonen, Suomen ympäristökeskus (SYKE)
10.20 Nuorisotyö ruokakasvatuksen voimavarana
tutkijatohtori Eila KauppinenNuorisotutkimusseura
10.30 Ruokakasvatus kodeissa ja lapsiperheissä
tutkija, tohtorikoulutettava Kaisa Torkkeli, Helsingin yliopisto
10.40 Kiteytys, kommentit

10.45 -11.15 Lounastauko

11.15 OSA 3. PANEELIKESKUSTELU: Moniammatillisen yhteistyön avaimet? Mitä ruokakasvatusyhteistyö merkitsee eri ammattiryhmien ja kontekstien näkökulmista? Millaisia työkaluja on tällä hetkellä saatavilla ruokakasvatuksen toteutuksen tueksi? Miten voisimme entisestään vahvistaa eri toimijaryhmien ruokakasvatuksellista osaamista tulevaisuudessa? Millaiset ovat hyvät puitteet moniammatilliselle yhteistyölle?

Keskustelijoina:
Helka Körkkö, projektipäällikkö, Kotitalousopettajien liitto, Kestävää kotitalousopetusta -hanke
Marjut Huhtala, toiminnanjohtaja, Ammattikeittiöosaajat ry (AMKO) –
KouluruokadiplomiKattava kouluruokailu ja välkyt välipalat -hanke
Marjaana Liukko, järjestöjohtaja, Suomen 4H-liitto, Ruokakoulu-Matskolan ruokakasvatusmalli
Maarit Laurinen, kouluruokailun vanhempi-aktiivi, johtokunnan jäsen, Suomen Vanhempainliitto ry, Vanhempien Barometri 2018-tutkimus
Hanna Larjavaara, projektipäällikkö, Hotelli- ja ravintolamuseo, Ruokatajua museoissa -hanke
Keskustelua moderoi Bettina Lindfors, ELO-säätiö.

11.45 KITEYTYS YHTEISESTÄ VISIOSTA:
Kohti entistä vahvempaa moniammatillista yhteistyötä
Marjaana Manninen, opetusneuvos, Opetushallitus

12:00 Tilaisuus päättyy – kiitos!

Lisätietoja webinaarista, sen sisällöstä ja tavoitteista antavat:
Bettina Lindfors, 040-9209810, bettina.lindfors@elo-saatio.fi (ohjelma, puhujat, viestintä)
Kristiina Janhonen, kristiina.janhonen@helsinki.fi (ohjelma, hanke)