Ruokakoulussa lapset pääsevät nauttimaan ruokailosta kaikilla aisteilla. Kuva: Minna Lukkala

Ruokakoulu – Matskolan -hanke

Ruokakoulu – Matskolan oli kaksikielinen, kansallinen yhteistyöhanke, jossa kehitettiin uutta tuotetta lasten ruokakasvatukseen. Ruokakoulu on ruokaan liittyvää tekemistä, kokemuksia ja elämyksiä sekä virkistäviä liikuntatuokioita. 4H-yhdistykset järjestävät ruokakouluja kesäisin hankkeen loppumisen jälkeenkin eri puolilla Suomea.

Lapsille tarjotaan mahdollisuus kokea RUOKAILOA kaikin aistein ja nauttia liikunnan riemusta. Ruokakoulu sopii 8–12-vuotiaille pojille ja tytöille. Se tarjoaa 4–5 päivänä hauskaa ja hyödyllistä toimintaa koulujen loma-aikoina.

Tavoitteet

Ruokakoulussa lisätään lasten tietoja ja taitoja liittyen

• ruoanvalmistukseen
  • kunnolliseen ravitsemukseen ja
  • liikuntaan

Ruuanvalmistuksen, yhdessä tekemisen ja kokemuksien kautta lapset oppivat

• tuntemaan suomalaisen ruokaketjun,
  • arvostamaan hyvää ruokaa,
  • käyttämään kotimaisia, sesongin mukaisia raaka-aineita oman ruokakulttuurimme mukaisesti,
  • vastuullisen ruoan tuotannon ja kulutuksen piirteet ja
  • hyvän ravitsemuksen ja liikunnan merkityksen kasvussa, jaksamisessa ja hyvinvoinnissa.

Ruokakoulun tavoitteena on lisäksi edistää paikallista, alueellista ja kansallista verkostoitumista lasten ruokakasvatuksessa.

Jokaisena leiripäivänä myös liikutaan ja leikitään. Kuva: Tuire Matilainen

Toimijat

Ruokakoulu – Matskolan oli yhteistyöhanke, johon osallistuvat Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Folkhälsan sekä Maito ja Terveys ry. Ruokakoulu toteutettiin maa- ja metsätalousministeriön avustuksella 2013-2016. Hankkeen jälkeen Ruokakoulun leiritoiminta on jatkunut ympäri Suomea.