Ruokakouluissa sadat lapset opettelevat ruoanvalmistustaitoja

Lasten ruokakouluja toteuttavat suomen- ja ruotsinkieliset 4H-yhdistykset eri puolilla Suomea, ja niihin osallistuu satoja lapsia. Tänä kesänä lapsille järjestetään reilut 40 ruokakoulua ja teemana on kala.

4H-yhdistykset toteuttavat ruokakouluja 4–5 päivän mittaisina päiväleireinä eri puolilla Suomea. Suurin osa ruokakouluista on kesäkuussa. Ruokakoulun ohjaamisessa on mukana nuoria apuohjaajia lähes 200, joille ohjaajana toimiminen on hieno työkokemus.

Leireille osallistuvat 8–12-vuotiaat lapset niin kaupungeissa kuin maaseudulla. Ruokakouluissa opitaan ruoanvalmistustaitoja, suositaan lähiruokaa, vieraillaan esimerkiksi maatilalla tai kalastajan luona, liikutaan, syödään yhdessä ja järjestetään perhepäivällinen.

Suomenkielisiä ruokakouluja järjestetään muun muassa seuraavilla paikkakunnilla: Kontiolahti, Kuusamo, Kyyjärvi, Kinnula, Lahti, Loimaa, Loppi, Muhos, Pihtipudas, Tammela, Tampere ja Tervola.

Ruokakoulujen tarkat ajankohdat ja yhteyshenkilöt löytyvät Ruokakoulun omilta sivuilta: https://ruokakoulu.fi/ilmoittaudu/

Vuoden 2020 teemana kala

Ruokakouluissa edistetään paikallisen ruoan tuntemusta. Teemana tämän kesän ruokakouluissa on kala. Ruokakoulun kumppani vuonna 2020 on Pro Kala. Yhdistys tiedottaa, tuottaa materiaalia ja järjestää erilaisia tilaisuuksia ja tempauksia. Pro Kalassa on mukana koko kalan ketju vedestä ruokapöytään saakka.

Pro kala tarjoaa kaikille Ruokakoululaisille kivan reseptivihkosen Kalaruokien Kingit. Ohjaajan tueksi on julkaisu nimeltä Vedestä ruokapöytään.