Apuohjaaja antaa lasten nauttia tekemisen ja uuden kokeilemisen riemusta. Kuva: Harriet Sundholm

Ruokakoulu etsii apuohjaajia!

Jokaisessa ruokakoulussa on vastuuohjaajan lisäksi yksi apuohjaaja 4-5 lasta kohden. Apuohjaajat saavat pienen palkkion työstään sekä todistuksen ohjaajana toimimisesta. Tule mukaan toteuttamaan ikimuistoisen ruokakoulun paikkakunnallasi!

Apuohjaajana voit toimia, kunhan olet yli 16-vuotias ruoasta ja lasten ohjaamisesta kiinnostunut nuori tai aikuinen. Apuohjaajana olet vastuussa oman lapsiryhmäsi työskentelystä koko ruokakoulun ajan.

Ruokakoulussa opitaan itse tekemällä. Lapset valmistavat kaikki ateriat itse. Apuohjaaja tukee ja auttaa, mutta antaa lasten nauttia tekemisen ja uuden kokeilemisen riemusta.

Tehtävänäsi on

• ohjata lapsia ruoanvalmistuksessa
  • ohjata leikki- ja liikuntatuokioita
  • ohjata lapsia terveellisiin ruokailutottumuksiin
  • auttaa käytännön asioissa esimerkiksi tilavierailulla ja perheillallisella.

Vastuuohjaaja perehdyttää apuohjaajat tehtäviinsä. Apuohjaajille järjestetään yhteinen tapaaminen ennen ruokakoulun alkua. Tapaamisessa käydään läpi viikon ohjelma ja ruoka-ohjeet, apuohjaajien tehtävät ja vastuu sekä ohjausmenetelmät.

Oletko kiinnostunut ruoasta ja haluat toimia lasten parissa? Etsi lähin ruokakoulu ja kysy lisää apuohjaajana toimimisesta järjestävästä 4H-yhdistyksestä.