Svenska website

Lasten ruokakoulu esittäytyy Herkkujen Suomessa

Julkaistu

Lasten ruokakoulu on mukana Herkkujen Suomessa Helsingin Rautatientorilla 18.–20.8.2016. Ruokakoulun osastolla opastetaan lapsia maukkaan kasviskeiton teossa. Lapset kokoavat keittoainekset kauden kasviksista tutkimalla, tunnustelemalla ja pilkkomalla.

Kesän aikana sadat lapset ovat tutustuneet kasvisten maailmaan ruokakouluissa eri puolilla Suomea. 4H-yhdistysten toteuttamissa ruokakouluissa lapset ovat tehneet kasvisruokia yhdessä, kokeilleet uusia makuja ja tutustuneet ruoan alkuperään.

– Perusta ja kiinnostus terveellisille ruokailutottumuksille luodaan jo lapsena. Ruokakouluissa kiinnitämme erityisesti huomiota yhteisiin ruokailuhetkiin ja helppoihin resepteihin, joiden avulla lapset osaavat itse valmistaa ruokaa, sanoo koulutus- ja kehitysvastaava Harriet Sundholm Finlands svenska 4H:sta.

Kasvikset osana terveellistä välipalaa

– Koulujen alkaessa on jälleen aika muistuttaa lapsia välipalan merkityksestä. Kasvikset ovat tärkeä osa terveellistä välipalaa, sanoo nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko Suomen 4H-liitosta.

Satokauden kasvisten rinnalla Suomessa on jatkuvasti tarjolla laaja valikoima laadukkaita kasvispakasteita. Aineksia terveellisen välipalan kokoamiseen on hienosti saatavilla ympäri vuoden.

– Ruokakouluissa olemme nähneet, että nämä asiat eivät ole iästä kiinni. Välipalat ja kokonaiset ateriat syntyvät yhtä lailla pieniltä kuin isommiltakin lapsilta. Kunhan me aikuiset muistamme olla innostamassa, kannustamassa ja auttamassa alkuun, Liukko toteaa.

Mikä on ruokakoulu?

4H-yhdistysten toteuttama ruokakoulu on 8–12-vuotiaille lapsille suunnattu 4–5-päiväinen päiväleiri, joka tarjoaa lapsille mahdollisuuden kokea ruokailoa kaikin aistein, vierailla maatilalla ja nauttia liikunnan riemusta. Kesän aikana ruokakouluissa on kokannut 900 lasta.

Ruokakoulun toiminnan perustana ovat lapsiperheiden uudet Syödään yhdessä -ruokasuositukset.
Lisää tietoa toiminnasta, www.ruokakoulu.fi.

Ruokakoulu – Matskolan -hankkeen kasvikset ja kala -teemojen yhteistyökumppanit ovat Apetit Oyj, Kotimaiset Kasvikset, Puutarhaliitto – Trädgårdsförbundet, tuottajajärjestöt MTK ja SLC, Ruokatieto Yhdistys ry sekä Kalatalouden Keskusliitto ja Pro Kala ry.

Ruokakouluun voi tutustua Ruokailo-osastolla torstaina 18.8.2016 klo 16.00–20.00, perjantaina 19.8.2016 klo 11.00–20.00 ja lauantaina 20.8.2016 klo 10.00–19.00.

Lisätietoja:

Marjaana Liukko